A-Tax de Vries Personenvervoer
Taxi innovatie prijs 2020
A-Tax de Vries, gerund door de broers Menno en Marcel de Vries, is een bedrijf dat continu op zoek is naar nieuwe kansen en innovatie. Naast een wagenpark van ruim 250 auto’s, waarmee vrijwel alle vormen van personenvervoer aangeboden worden, heeft A-Tax een eigen werkplaats, een bedrijf voor de inbouw van taxi-apparatuur, een autoverhuurbedrijf en een carwash. Onlangs kwam A-Tax nog in het nieuws met de ‘Babbelbus’, waarmee het bedrijf de Taxi Innovatie Prijs 2020 won. Dankzij dit initiatief kunnen bewoners van verpleeghuizen en zorginstellingen tijdens de Corona-crisis toch bezoek ontvangen.
Duurzaam vervoer
Het zal niet verbazen, dat het wagenpark van A-Tax grotendeels op schone brandstoffen rijdt. “Dertig procent van de voertuigen rijdt op Euro 6 diesel; zo’n zestig procent op CNG en tien procent is al volledig elektrisch”, zegt Menno de Vries. “We rijden voornamelijk met Skoda personenauto’s en bussen van Volkswagen en Mercedes.” Alle brandstoffen - inclusief AdBlue voor de dieselauto’s - kunnen op het terrein getankt c.q. geladen worden. De broers De Vries hebben zich zelfs al verdiept in de mogelijkheden voor het rijden op waterstof en testritten gedaan met een Hyundai Nexo op waterstof.
Duurzame samenwerking
De contacten met TotalEnergies Marketing Nederland N.V. kwamen tot stand via het projectbureau MRA-Elektrisch (MRA-E) dat voor de Metropoolregio Amsterdam het laadnetwerk uitrolt. TotalEnergies Marketing Nederland N.V. (toen nog PitPoint) had die aanbesteding begin 2020 gewonnen. Een tender goed voor zo’n 20.000 openbare laadpunten in de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht, waarbij TotalEnergies Marketing Nederland N.V. alles rondom de laadinfrastructuur regelt. Ofwel het DBFMO-model, wat staat voor Design, Build, Finance, Maintain en Operate. “We hadden natuurlijk al veel ervaring opgedaan vanuit PitPoint, nu opgegaan in TotalEnergies. Het uitgangspunt voor ons is om bedrijven te helpen de energietransitie richting zero emissie op een betaalbare en beschikbare wijze te realiseren. Hieraan kunnen wij op allerlei manieren invulling geven en drempels voor bedrijven daadwerkelijk verlagen om concrete stappen te zetten in deze transitie”, aldus Marja Versleijen, Director Mobility & New Energies bij TotalEnergies Marketing Nederland N.V.
Ook Helsloot is blij het contact te hebben opgezocht met MRA-E, die hiervoor een aparte aanbesteding heeft uitgeschreven. Die is aan TotalEnergies Marketing Nederland N.V. gegund. Alleen red je het niet, weet hij. Dat is die ‘andere wereld’ waar Helsloot het eerder over had. Pas met extra kennis verdwijnen obstakels en blijken ook aanvankelijke bedenkingen, zoals het extra planwerk wat bij de inzet van EV’s komt kijken, snel een ‘automatisme’ te worden op de werkvloer. Helsloot: “Het levert allemaal weinig problemen meer op. Maar het mooie is dat we nu echt klaar zijn voor de toekomst. Met bovendien een laadinfrastructuur die schaalbaar is waardoor bedrijven hier in de buurt snel kunnen instappen.
In de straat komt regelmatig een afvalinzamelaar met een elektrische vrachtauto waarvan de chauffeur blij is als de auto hier tussen het werk door aan de snellader kan. Het zou mooi zijn als er op meer van dit soort strategische plekken oplaadfaciliteiten voor vrachtwagens komen.” Wat de grootste uitdaging was om tot dit punt te komen? Helsloot: “Wat ons zorgen baarde was dat wij fors hebben geïnvesteerd in bijvoorbeeld elektrische vrachtwagens terwijl onze concurrent dat over een paar jaar wellicht voor de helft van het geld kan doen. De verwachting is immers dat elektrische auto’s goedkoper gaan worden. Maar aan de andere kant zijn wij er al klaar voor; we zien duurzaamheid een steeds hardere eis worden in aanbestedingen, daar profiteren we nu al van. We gebruiken het ook volop in onze communicatie. En we kunnen straks nog steeds de binnenstad in als die eenmaal wordt gesloten voor diesels.”
“Behalve de prettige samenwerking en de know-how was vooral ook de aanwezigheid van voldoende TotalEnergies-tankstations in ons werkgebied een belangrijke reden om met TotalEnergies in zee te gaan.”
— Menno de Vries, Eigenaar van A-Tax de Vries Personenvervoer
A-tax en TotalEnergies Card
Ruim een jaar geleden stapte A-Tax over op de TotalEnergies Card. Elk voertuig heeft een eigen pas met unieke pincode, waarmee de chauffeurs onderweg kunnen tanken. “De passen hebben overigens een brandstoflimiet zodat de chauffeurs alleen een vooraf vastgestelde hoeveelheid brandstof kunnen tanken, die afgestemd is op het brandstofverbruik van de betreffende auto”, legt Menno de Vries uit. Het rijgedrag van de auto’s is trouwens ook door A-Tax afgesteld, zodat ze weinig brandstof verbruiken en een optimaal rijcomfort voor de passagiers gegarandeerd is.
A-Tax is zeer tevreden met de TotalEnergies Card. “Die voorkomt veel administratieve rompslomp. In plaats van losse bonnetjes hebben we nu nog maar één tankpas voor alle brandstoffen, terwijl TotalEnergies ook de transacties en rapportages verzorgt. Je kunt trouwens met de TotalEnergies Card ook in het buitenland tanken. Dat is voor taxibedrijven in grensstreken natuurlijk erg handig.” De TotalEnergies Card is deels op verzoek van een aantal klanten van Total doorontwikkeld, omdat zij het prettig zouden vinden als ze zowel de traditionele als de nieuwe brandstoffen met één kaart konden afrekenen. Het is tekenend voor het partnership, dat TotalEnergies aan dat verzoek gehoor gegeven heeft.