Image
charge
Image
charge
Deudekom

Unieke laadvoorziening bij zero-emissiebedrijf Deudekom

Een primeur in laadinfrastructuurland: in mei opende TotalEnergies semipublieke laadstations, met snellader, voorzien van een (schaalbare) batterijcharger voor ontlasting van het net en toegepaste smart charging. Het geheel is voortgekomen door met de klant mee te denken hoe zij op een zo effectief en rendabel mogelijke manier hun mobiliteit kunnen verduurzamen. En de gebruiker? Fred Helsloot van Deudekom (zero emissie bouwlogistiek, facilitaire dienstverlening, projectverhuizingen en stadsdistributie) vindt het prachtig.

Ontvang de nieuwsbrief en kom in contact

Toen het bedrijf al in 2014 begon met elektrisch vervoer, kwam het in  een compleet andere wereld terecht, met nieuwe contacten die ook van  elektrisch rijden een succes willen maken en elkaar daarbij helpen.  Deudekom heeft drie elektrische vrachtwagens rondrijden en nog eens twee  in bestelling. Vier bestelauto’s en zeven personenwagens zijn ook  volledig elektrisch. Het leergeld dat betaald is toen het bedrijf  besloot om elektrisch rijden te omarmen, is behoorlijk. Maar dat maakt  wel dat het bedrijf als een van de eersten in de sector zich met recht  een ‘zero emissie’ logistiek dienstverlener mag noemen. Met alle  commerciële voordelen die daaraan verbonden zijn.

“We hebben veel geleerd, ook wat betreft het aanleggen van de laadinfrastructuur. Maar dat is een snel proces geweest”

Dat leergeld aan de voertuigen was met name in de beginperiode, toen de  eerste drie vrachtwagens nog ombouwversies waren van conventionele  modellen. Nu de wagens af-fabriek volledig elektrisch worden geleverd,  behoren de mankementen hopelijk tot het verleden. Bij de eerste vier  oplaadpunten ging het nog wel eens mis als er een auto 1-fase met hoog  vermogen stond te laden. De zekering ging er dan wel eens uit, zegt  manager Fred Helsloot van Deudekom, een bedrijf uit Duivendrecht dat al  sinds 1874 bestaat en met name groot is in (bedrijfs)verhuizingen. “We  hebben veel geleerd, ook wat betreft het aanleggen van de  laadinfrastructuur. Maar dat is een snel proces geweest. Ons commitment  om elektrisch rijden een succes te maken, was van meet af aan groot. Dat  moet ook wel. Wat hielp was dat onze wagens doorgaans geen lange  afstanden rijden. Dat maakt de beperkte actieradius van een EV tot een  minder groot punt van zorg”, aldus Helsloot.

Image
charge

Nieuwe wereld

De contacten met TotalEnergies Marketing Nederland N.V. kwamen tot  stand via het projectbureau MRA-Elektrisch (MRA-E) dat voor de  Metropoolregio Amsterdam het laadnetwerk uitrolt. TotalEnergies  Marketing Nederland N.V. (toen nog PitPoint) had die aanbesteding begin  2020 gewonnen. Een tender goed voor zo’n 20.000 openbare laadpunten in  de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht, waarbij TotalEnergies  Marketing Nederland N.V. alles rondom de laadinfrastructuur regelt.  Ofwel het DBFMO-model, wat staat voor Design, Build, Finance, Maintain  en Operate. “We hadden natuurlijk al veel ervaring opgedaan vanuit  PitPoint, nu opgegaan in TotalEnergies. Het uitgangspunt voor ons is om  bedrijven te helpen de energietransitie richting zero emissie op een  betaalbare en beschikbare wijze te realiseren. Hieraan kunnen wij op  allerlei manieren invulling geven en drempels voor bedrijven  daadwerkelijk verlagen om concrete stappen te zetten in deze transitie”,  aldus Marja Versleijen, Director Mobility & New Energies bij  TotalEnergies Marketing Nederland N.V.

Ook Helsloot is blij het contact te hebben opgezocht met MRA-E, die  hiervoor een aparte aanbesteding heeft uitgeschreven. Die is aan  TotalEnergies Marketing Nederland N.V. gegund. Alleen red je het niet,  weet hij. Dat is die ‘andere wereld’ waar Helsloot het eerder over had.  Pas met extra kennis verdwijnen obstakels en blijken ook aanvankelijke  bedenkingen, zoals het extra planwerk wat bij de inzet van EV’s komt  kijken, snel een ‘automatisme’ te worden op de werkvloer. Helsloot: “Het  levert allemaal weinig problemen meer op. Maar het mooie is dat we nu  echt klaar zijn voor de toekomst. Met bovendien een laadinfrastructuur  die schaalbaar is waardoor bedrijven hier in de buurt snel kunnen  instappen.

In de straat komt regelmatig een afvalinzamelaar met een elektrische  vrachtauto waarvan de chauffeur blij is als de auto hier tussen het werk  door aan de snellader kan. Het zou mooi zijn als er op meer van dit  soort strategische plekken oplaadfaciliteiten voor vrachtwagens komen.”  Wat de grootste uitdaging was om tot dit punt te komen? Helsloot: “Wat  ons zorgen baarde was dat wij fors hebben geïnvesteerd in bijvoorbeeld  elektrische vrachtwagens terwijl onze concurrent dat over een paar jaar  wellicht voor de helft van het geld kan doen. De verwachting is immers  dat elektrische auto’s goedkoper gaan worden. Maar aan de andere kant  zijn wij er al klaar voor; we zien duurzaamheid een steeds hardere eis  worden in aanbestedingen, daar profiteren we nu al van. We gebruiken het  ook volop in onze communicatie. En we kunnen straks nog steeds de  binnenstad in als die eenmaal wordt gesloten voor diesels.”

Deudekom voorbeeldproject

Of Marja Versleijen momenteel veel MKB-bedrijven ziet aankloppen  zoals Deudekom BV? Dat blijkt wel mee te vallen. Deudekom is een uniek  project. Niet alleen door het semipublieke karakter van de snellader en  de 8 laadpunten, maar ook door de eraan gekoppelde batterijcontainer van  120 KWh. Een vermogen dat makkelijk is uit te breiden en bovendien  eenvoudig is aan te sluiten op zonnepanelen of windturbines. De  snellader is volledig openbaar, staat buiten het Deudekom terrein op  gemeentegrond en is gekoppeld aan de opslagbatterij. Deze is ook bedoeld  en ingericht specifiek voor elektrische trucks, zodat zij snel  tussendoor de accu’s kunnen bijladen. Bij de acht laadpunten op het  terrein van Deudekom kan ook door derden overnight opgeladen worden.  Hiervoor kan contact met Deudekom worden opgenomen. Voor beide gelden de  reguliere tarieven.

Deudekom had vanaf het begin al laten weten overdag de laadpalen minder nodig te hebben, alle eigen voertuigen worden overwegend ’s nachts opgeladen. Die schaalbaarheid was ook belangrijk om fasering in het project aan te brengen, zegt Versleijen. Ook om de kosten beheersbaar te houden. “Maar het innovatieve aan dit project is het gebruik van de batterijcontainer. Die vangt de pieken in de vraag op zodat er geen onbalans komt in het net. Wij denken mee met klanten in hoe zij op een zo effectief en rendabel mogelijke manier hun mobiliteit kunnen verduurzamen, en nemen daarbij ook minder voor de hand liggende (omgevings)factoren in ogenschouw.”

Blijf op de hoogte

Ontvang de Mobility & Fleet Sales nieuwsbrief

Maak kennis met ons team

Onze experts staan klaar om jou te helpen.